Pages

Nov 11, 2010

Allah Maha Mengetahui : Hujan Pun Berhenti : Kuasa Allah s.w.t

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang..
Assalamualaikum..

Sedikit perkongsian..

Hidup penuh dengan nikmat yang begitu tidak terhingga sehingga diri ini kekadang leka dan lalai atas nikmat Allah swt.

Seperti yang dijanjikan pada hari ini aku telah membuat temu janji untuk bertemu saudaraku. Dahulu aku sama-sama pernah menuntut di sebuah pusat pengajian dalam bidang Qiraat. Kami sepakat bertemu pada pukul 3 petang waktu tempatan. InsyaAllah. Saudaraku ini sudah hampir 3 tahun aku tidak bertemu dengannya. Kerana masing-masing telah terpisah semenjak aku tukar tempat pengajian. Dalam kata lain, dia ini adalah teman seperjuangan yang aku sayangi. Aku ditemukan dengannya (ain: bukan nama sebenar) kerana Allah menentukan bahawa aku satu "Usrah" . Usrah inilah yang menjadi aku rapat dengan ain. Sedikit kisah bagaimana aku mengenali ain. Saudara seaqidah ku....

Berbalik kepada hari pertemuan yang dijanjikan. Aku meminta izin dengan abang dan kakak kandung ku untuk pergi menemui ain. Alhamdulillah dapat keizinan dan sedikit wang diberikan untuk keperluan nanti.

Azan zuhur berkumandang, aku sudah siap menyediakan baju.

Pada ketika itulah aku melihat ke langit.."Ya Allah sungguh hitam, aku menjangkakan hujan lebat akan turun pada bila-bila masa sahaja". Hatiku meruntum sedih dan hiba. Hujan pun turun dengan lebatnya yang pada akal ku tidak akan berhenti sehingga pukul 5 petang nanti. Fikiranku ligat berpusing memikirkan saudara ku ain yang ingin ku temui setelah berapa tahun tidak bertemu. Sesungguhnya demi Allah aku ingin bertemunya kerana aku menyayanginya, merinduinya, ingin melihat wajahnya, dan paling penting kerana ikatan aqidah yang terbina atas dasar Islam ini membuat hatiku merinduinya.

Tidak semena-mena air mataku menitis keluar..

Ya Allah, sekiranya hujan ini terus lebat membasahi bumi, bagaimana aku harus keluar menyeberangi jalan dan menuruni bukit untuk mengambil bas bertemu dengan ain.. ??

Aku cepat-cepat menunaikan solat zuhur. Usai solat zuhur aku meminta berharap bergantung memohon kepada Allah swt supaya hujan yang lebat ini berhenti buat seketika. Jam sudah menunjukkan pukul 1.43 minit petang. Jiwa dan ragaku aku serahkan agar Allah kabulkan permintaan ku. Aku mohon, biarlah hujan berhenti seketika cukup untuk aku menaiki bas dan bertemu dengan ain. Ya Allah, aku memohon kepadaMu.

2.15 petang, hujan masih lagi membasahi bumi Allah ini, hatiku semakin gundah. Pengharapan dan pergantungan kepada Allah aku minta tanpa putus-putus. Ya Allah aku ingin bertemu dengan saudaraku mudahkan lah aku. Itu sahaja perkataan yang bermain di bibirku. Sambil melihat ke langit..

Semakin lebat pada pekiraanku.....Semakin lebat hujan yang turun semakin kuat aku memohon kepada Allah swt......

Tiba-tiba..

Dengan kekuasaan Allah swt hujan yang lebat telah berhenti dengan tiba-tiba pada pukul 2.32 minit petang. Dan pada waktu itu juga, hatiku meruntum hiba mengenang diri, siapalah aku dihadapan Allah swt yang maha menyayangi hamba-hambaNya dan mengetahui apa yang diharapkan oleh hambanya. Diri terasa kerdil. Ya Allah...kupanjatkan syukur kehadrat Allah swt. Kekuasaan Mu amat besar dan Kau maha berkuasa. La Hawla Wala Quwwata Illa billah...

Bibirku menguntum senyum...Dengan kehendak Kuasa Allah swt, aku dapat bertemu Ain...

Terima Kasih ya Allah!!

Ya Allah, jadikanlah aku hamba yang sentiasa bersyukur atas nikmatMu..

p/s ;
Mohonlah pada Allah, jangan berhenti berharap pada Allah..

dan sentiasalah ingat bahawa "Bila ALLAH makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang terbaik untukmu. 0leh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH..@@"

Salam Mujahadah! Love Ukhwwah!








1 comment:

Anonymous said...

Allah maha berkuasa..