Pages

Mar 6, 2011

"Bidadari di Istanaku.."

Kamu la Bidadari di Istanaku. Kata suami kepada isterinya..(InsyaAllah)

Alangkah damainya hidup ini andai dapat membina satu masjid atau memupuk budaya yang penuh dengan syariat Islam. Dalam diri dan keluarga.Mudah-mudahan.

Kita wanita umpama bidadari yang akan mencorakkan istana dengan sopan dan penuh amanah. Sama ada membantu dalam mewujudkan sinar islami dalam keluarga, adik beradik dan sebagainya.

Jika diteliti perkataan bidadari itu membawa bayangan yang sungguh indah dan cantik. Bahkan amat mendamaikan jiwa. Bertapa tingginya nilai istilah si bidadari. Maka, apakah yang di nantikan oleh wanita oleh muslimah bersama lah kita membentuk diri untuk mengutip sebanyak mana mutiara yang boleh diamalkan dalam mendidik diri untuk menjadi bidadari.

Membentuk diri untuk menjadi bidadari dalam sesebuah istana yang indah banyak memerlukan pengorbanan. Lihat sahaja dalam filem klasik yang mengisahkan kehidupan bidadari, yang banyak pantang larangnya. Begitulah juga dalam kehidupan realiti, al-Quran yang diturunkan untuk menjadi garisan panduan dan ditambah lagi dengan indahnya Sunnah Rasulullah s.a.w. itu sudah cukup untuk membentuk diri agar menjadi bidadari yang berkualiti rohani dan jasmani nya. Mudah-mudahan.

Turutan daripada mengikuti garis panduan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t maka, kecantikan bidadari itu akan terlahir pada akhlaknya, yang mana akhlak ini penting dalam mendidik dan menghiasi istana agar cantik dan berseri-seri. Menjadi tauladan kepada anak-anak, adik beradik dan yang paling penting dalam menjadi suri kepada si suami.

Dalam menyulami sikap dan sifat sebagai bidadari, jangan lah kita terputus asa dalam menongkah istana, kerana sentiasalah bersabar.

Bidadari Istanaku, biarlah indah pada nama dan luarannya. Bersamalah membentuk diri menjadi seorang yang soleh dan solehah.
Wallahualam..

No comments: