Pages

Mar 30, 2010

Mitos Masak Makanan Terlebih Masin atau Manis,betulkah nak kahwin??

Assalamualaikum...Selawat ke atas Rasulullah s.a.w. dan para sahabat keluarga Baginda....

Al-Fatihah

"Mitos makanan terlebih Masin atau Manis, betulkah nak kahwin?? Or masa nak kahwin tu dah nak dekat...??? (Musykil3)

Berdasarkan kajian lapangan yang saya buat melihat orang-orang yang memasak sama ada bujang yang dah kahwin atau sebagainya memasak ada beberapa kesimpulan yang saya nak buat berdasarkan mitos tersebut... :)

MENGAPA???

1. Kenapa mesti dikatakan orang yang masak masin atau manis nie dah nak kahwin?? Boleh jadi orang yang kemaruk dalam cinta, masa nak masaklah tu nak main mesej, nak call. Jadi, orang yang tengah kemaruk nie, tertuang lah dengan berlebihan gula dan garam ke dalam makanan dan minuman. Lepas tu, bila orang lain makan...dapatlah label or comment "sapa yang masak nie, dah nak kahwin agaknya.." bila orang cakap macam tu, tak pasal2 orang yang tuang garam dan gula lebih tadi,,perasan dan lagi semangat nak kahwin... :) coz dah terkena kat batang hidung dia...kan tengah kemaruk....

2. Lepas tu, kadang-kadang ada orang yang baru nak belajar memasak, takut nanti gagal dalam test dengan mak mertua, so nak tak nak kena belajar memasak (bagi mereka yang tidak atau kurang memasak) masa nak belajar tu..kurang kemahiran lagi nak add garam atau gula..Kadang2 terlebih kadang2 terkurang...Jadi, orang yang makan pun akan cakap....sapa yang masak nie,,mesti baru belajar....kurang sedap... :)
Tapi bagi mereka yang gagal dalam ujian nie,, jangan putus asa..teruskan lagi usaha...

Itu sedikit tinjauan terhadap "kenapa makanan yang masin atau manis orang yang masak tu, mesti kena label nak kahwin..."

:)

Itu sekadar pandangan saya, dari kajian yang dilakukan...

Kesimpulannya..

Daripada 2 sebab di atas..Boleh jadi orang tua2 kata masak masin n manis nak kahwin dah...sebab macam tu lah...

Saya pun pernah kakak usik, coz masak terlebih masin...kakak pun cakap benda yang sama.,..tapi tu sekadar mitos ja....tapi memang sometimes kita masak, kadang2 sedap n kadang2 kurang sedap. Walaupun orang yang dah kahwin,, tak kan kalau orang yang dah kahwin masak masin n manis nak kahwin lagi kan...?? :)

Mitos tu sekadar mitos,,,banyak andaian dan kemungkinan bila masin n manis tu dah kahwin atau tidak,,,semua nya boleh jadi....



p/s Sesedap mana kita masak, ramuan "kasih sayang" yang penting....kasih sayang kunci masakan kita sedap.. :) sebab tu sampai sekarang kita suka makan masakan mak kita,,,,mesti ingat masak mak.... :)

Salam Leisure... :)

2 comments:

Anonymous said...

kalau masak tawar macam mana pulak?

Unknown said...

retweet komen kat atas. kalau masak tawar macam mana pulak?