Pages

Aug 27, 2008

masa untuk memberi

Aku selalu meminta maaf kepada semua orang "sorry,maaf,aasif,afwan dan sewaktu dengannya" tiba-tiba seorang sahabat berkata kepadaku "asyik-asyik meminta maaf bila masa nak memberi?".Pertanyaan sahabat aku itu walaupun santai tapi cukup membuatkan aku terfkir.Betul juga ya..asyik-asyik meminta tapi aku jarang pun nak memberi.Begitu banyak peristiwa dalam kehidupan seharian yang memerlukan aku meminta maaf kepada orang lain akibat daripada kesilapan diri yang hina ini.Boleh dikatakan dalam sehari perkataan maaf,sorry,aasif dan afwan selalu digunakan kadar purata sebanyak 10 kali sehari,ingin memberi kemaafan bukanlah perkara mustahil dan bukanlah satu perkara yang tidak baik.Malahan dengan memberi kemaafan ia boleh mengeratkan hubungan silaturrahim sesama insan.Berusahalah kita bukan hanya meminta tetapi memberi maaf sesama hambaNYA.Kalau dahulu "sorry-sorry" sekarang tidak menjadi beban untuk mengatakan "aku memberi maaf atau ya..aku maafkan".Terima kasih sahabat.

Wallahualam.

No comments: