Pages

Nov 30, 2008

S.P.I.E.S MAHASISWA ISLAM

Pada minggu lepas 22-23November2008 aku bersama rakan-rakan telah mengikuti program anjuran Kerajaan Negeri Selangor di Nur Bukit Unggul Sepang Selangor.



Program yang diadakan selama 2 hari 1 malam itu nyata memberi gambaran yang positive kearah membangunkan masyarakat yang cemerlang.



S.P.I.E.S mahasiswa islam adalah konsep atau modul yang diajarkan dan yang dihadam ketika program tersebut.



S-Spritual(Rohani dan aqidah adalah keyakinan kewujudan Tuhan.Membentuk dan menentukan sikap dan tidakan yang tidak melampaui dari garis Tuhan).



P-Physical(Fizikal,tubuh badan dan perbuatan yang sihat mencegah dan mengubat keatas perkembangan diri yang sihat.Perbuatan dan tingkah laku yang tidak berlanggar dengan garis panduan Tuhan.)



I-Intelektual(Mental dan kognitif,sikap dan semangat cinta ilmu pengetahuan)



E-Emosional(Jiwa dan perasaan,kstabilan emosi yang membawa rasa aman dan sejahtera)



S-Sosial(Hubungan sesama manusia dan persekitaran,memiliki harga diri dan maruah diri)



Yang mana objektif S.P.I.E.S ini adalah melahirkan insan yang cemerlang dunia dan akhirat yang akan menjadi aset kepada negeri dan bukan liabiliti.Kelompok insan kamil yang produktif,efektif,kreatif,dan berwawasan akan melahirkan Selangor sebagai Hub ilmuan yang maju,selamat,aman,makmur dan berdaya saing.



Progran ini terdiri daripada pelajar Kolej Dar al-Hikmah,UM,MSU,Kolej PTPTL dan Masterskill.



Walaupun masa hanya tak lama,namun pemahaman terhadap S.P.I.E.S ini memberi ilmu dan idea-idea yang bernas untuk membentuk diri,keluarga,dan masyarakat.

No comments: