Pages

Jan 15, 2009

sabar menempuh setiap ujian

Dengan nama Allah swt.
Assalamualaikum..

Alhamdulillah,selawat dan salam buat junjungan Rasulullah saw,keluarga dan para sahabat Baginda a.s.Alhamdulillah ada sedikit coretan yang ingin ana bicarakan.

Ujian yang dihamparkan kepada ana dan sahabat2 sekalian sekalipun masyarakat seluruhnya.Setiap manusia akan dihidangkan dengan pelbagai ujian sama ada besar atau yang kecil.Banyaknya jenis ujian yang ana dan sahabat2 hadapi.Contohnya ujian dalam pembelajaran,ujian dalam muamalat,dan sebagainya.

Sabar menempuh ujian.Sabar adalah satu sifat yang dikaitkan dengan ujian.Apabila ujian datang melanda,kita hendaklah bersabar menghadapi ujian tersebut.Sabar ini adalah menahan daripada apa sekalipun tidak kira baik ataupun buruk.Bukan sahaja didalam menempuh ujian,malahan di dalam solat juga sifat sabar kena ada.Berbalik kepada asasnya,setiap ujian yang diberikan oleh Allah swt adalah untuk menguji tahap keimanan dan kecekalan ana dan sahabat sekalian.

Kesabaran dalam menempuhi ujian Allah swt amatlah penting.Ana dan sahabat2 sekalian kena bersyukur dengan ujian Allah swt,mungkin ianya sebagai peringatan kepada diri ana dan sahabat2 sekalian.Agar tidak lalai dengan dunia pancaroba ini.Ujian bukan sebarang ujian yang diturunkan oleh Allah swt.Ujian itu adalah ujian yang ada hikmah yang mana jika kita gapai tidak rugi pada akhirnya.

Yang pasti,ujian yang Allah swt berikan adalah ujian yang mana ana dan sahabat2 pasti boleh menghadapinya dan mampu untuk memikulnya.Itulah janji Allah swt.Allah swt tidak akan menguji seseorang yang dia tidak termampu.Jadi apa yang perlu kita fikirkan ialah bagaimana mengadun ujian itu untuk menjadi adunan yang baik yang cantik yang dapat menampal segala kecatatan dalam dalam kehidupan.Maksud ana,bagaimana diri untuk menghadapi ujian tersebut.Itu adalah aspek yang penting.

Memang sabar adalah aspek yang utama dalam menghadapi ujian yang datang.Tetapi perlulah juga diselitkan dengan sedikit kebajikan dan amal2 ibadat yang mampu untuk taqarrub kepda Allah swt.Itu adalah penting.

Seringkali diri dihambat dengan ujian yang mampu melemahkan diri dan iman.Tatkala itu,iman tadilah yang menjadi penentu dalam menghadapi ujian tersebut,sama ada hendak menjadikan ujian itu dilalui dengan cara yang baik atau cara yang buruk.

Dari pengalaman ana yang ana lalui,ana mempunyai seorang sahabat yang baik.Amat merendah diri.Dan dia bukanlah seorang yang kaya namun dia adalah orang yang sederhana.Tetapi apa yang ana lihat,setiap ujian yang dia hadapi,dia akan tempuhi dengan penuh keimanan dan ketaqwaan,doa yang tidak putus kepada Allah swt.Itulah kunci dia dalam menghadapi segala ujian yang Allah berikan.dan Alahamdulillah..sehingga hari ini,sahabat ana ini masih lagi belajar walaupun ana tahu ujian yang menimpa dirinya sangat payah..Dia ingin menjadi hamba yang bersyukur dan hamba yang tabah.Subahanallah...semoga dia diberkati Allah swt.Alhamdulillah Allah swt menyayangi dirinya,agar dia tidak lalai dengan perkara yang melalaikan.Seringkali di uji sebagai satu peringatan buat dirinya.Amin ya Allah..

Tuntasnya,dalam menempuhi ujian yang mendatang.Kesabaran,keimanan,ketaqwaan,dan keyakinan serta pengharapan kepada Allah swt haruslah menjadi pendinding kepada ana dan sahabat2 sekalian.

"Janganlah engkau bebani kami dengan beban yang berat yang kami tidak mampu untuk bebaninya,dan janganlah engkau pikulkan kami dengan apa yang kami tidak mampu untuk pikulkan,Engkau rahmatilah kami..Engkau berkatilah kami..Amin ya Rabbal Alamin."

No comments: