Pages

Jan 15, 2009

syukuri apa yang ada,jangan tangisi apa yang bukan milik kita

Dengan nama Allah swt
Assalamualaikum..

alhamdulillah.Selawat dan salam ke Atas Baginda Rasulullah saw dan Keluarga,serta sahabat2 Baginda a.s.Ada kudrat yang Allah berikan untuk ana.Dan sahabat2 sekalian yang masih hidup dalam nikmat iman dan islam.Dan semoga Allah membalas kekejaman Israel setimpal dengan apa yang mereka telah lakukan.Sesungguhnya Allah maha pembalas.AMIN.

Alhamdulillah..

Semua yang telah kita kecapi sehingga hari ini adalah nikmat Allah swt.Yang pasti hanyalah sementara.Syukuri apa yang ada jangan di risaukan dan di cari apa yang tiada dan jangan ditangisi apa yang tiada.Subahanallah.
Bersyukurlah dengan sebiji telur janganlah dicari ibu telur.Alhamdulillah telur itu sudah mencukupi,rezeki daripada Allah swt.Jangan di risaukan perkara yang lain yang bukan milik kita,sesungguhnya Allah swt mengetahui apa yang kita tidak ketahui.

Tatkala merenungi kemewahan yang ada pada orang lain,diri ini akan ada terselit rasa ingin menikmati walaupun sedikit.Ana dan sahabat2 sekalian mesti ingin hidup senang walaupun 0.01 zarah peratus dalam hati kita semua apabila melihat orang yang hidup mewah.Mesti ada..kerana hati kita mempunyai keinginan kepada perkara yang baik dan perkara yang buruk.Berbalik pada asasnya,walaupun hidup tidak semewah mana,Alhamdulillah,syukuri pemberian Allah swt kepada kita.Kerana ramai lagi yang menderita,yang tidak punyai apa2 di dalam dunia.Sesungguhnya Allah swt mengetahui apa yang kita tidak ketahui.

Syukuri apa yang ada,tatkala Malaysia membangun dengan baik,dengan aman,dan damai.Syukuri pembangunan Malaysia.Sesungguhnya ia adalah nikmat Allah swt.Jangan ditangisi dan jangan dirisaukan apa yang tiada di Malaysia.Apa yang ada syukuri..Alhamdulillah..Sekarang ana dan sahabat2 sekalian lihat,banyaknya negara yang lebih daif daripada negara kita.Syukuri nikmat2 yang ada di Malaysia.Jangan pening memikirkan perkara yang tidak ada di Malaysia.Sesungguhnya Allah swt mengetahui apa yang kita tidak ketahui.

Ana hamba yang hina lagi asing di muka bumi Allah swt ini,banyaknya nikmat yang Allah swt berikan.Yang sememangnya kita syukuri.Nikmat bernafas,nikmat melihat,nikmat menulis,nikmat membaca,nikmat menghafal al-Quran,nikmat makan,nikmat tidur,nikmat hidup,nikmat sihat..dan sangat banyak2 lagi nikmat yang ana dan sahabat2 sekalian patut syukuri.Kerana apa? jangan sampai Allah swt menarik semula semua nikmat2 yang Allah swt berikan.Saat itu oksigen berkurangan,saat itu mata dah rabun dan buta,saat itu tangan dah tak mampu untuk menulis,saat itu tidak ada masa untuk membaca,saat itu al-Quran melaknati para Huffaznya,saat itu makanan dibazirkan,saat itu tidur tidak lena,saat itu sakit jadi teman setia.Syukuri nikmat yang ada,sekecil2 nikmat yang ada pun jangan lupa untuk di syukuri.Sesungguhnya Allah swt mengetahui apa yang tidak kita ketahui.

Banyaknya nikmat Allah swt yang sering kita terlepas pandang
'makan ikan je' 'balik2 nasi goreng..' 'hei..malasnya aku nak membaca..lantaklah..' 'aku nak YM jap..baru aku solat..' 'kenapa dia banyak duit ah..? kenapa aku sikit ja..' 'kenapa dan kenapa dan kenapa.................???????????? syukurilah apa yang ada Alhamdulillah..


Fikirkan..renungkan..buat perubahan dalam menogkah arus kehidupan yang penuh dengan kelalaian yang semakin hampir dengan hari perhitungan..walaupun sedikit syukurilah nikmat Allah swt dan jangan tangisi apa yang bukan milik kita..Syukur syukur syukur ya Allah..Syukur Alhamdulillah..

No comments: